Apple en Amac Pro helpen iO-werknemers te ondersteunen in hun werk Apple en Amac Pro helpen iO-werknemers te ondersteunen in hun werk

’De duurzaamheid van Apple spreekt ons aan’

De Julianaschool in het Noord-Hollandse Overveen is een bijzondere basisschool. Hoewel de school 450 leerlingen telt, weet het een gevoel van kleinschaligheid te creëren. Bovendien is de ouderbetrokkenheid enorm hoog, evenals het niveau van de leerlingen. “En dat stelt ook weer bepaalde eisen aan het onderwijs dat we geven en het team dat dit moet doen. Voor ons was de keuze voor Apple eenvoudig. Het verhoogt niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar vergroot ook het plezier erin”, stelt directrice Karin.

Julianaschool

julianaschool.nl

Julianaschool

julianaschool.nl

Op de openbare basisschool worden kinderen gezien, gekend en krijgen ze de persoonlijke aandacht die ze nodig hebben. In een warme, veilige en stimulerende omgeving is leren leuk, uitdagend en ongedwongen. De Julianaschool staat voor een eigentijds, breed lesprogramma waarin naast het basiscurriculum, digitaliseren en het ontwikkelen van vaardigheden en talenten opgenomen zijn. Toen Karin drie jaar geleden werd aangesteld als directrice, stond de digitalisering op school nog in de kinderschoenen. “Er waren hier en daar wel wat oude laptops, maar een visie op digitaal onderwijs ontbrak. Er werden louter digitale middelen aangeboden, maar dat is in mijn optiek niet de juiste manier. Ik vind dat je moet kijken naar hoe digitale middelen de kernwaarden van je school kunnen versterken.”

Kwaliteit en plezier

De drie pijlers van de visie van de Julianaschool zijn vaardig, aardig en waardig. “Dus ben ik gaan kijken wat we nodig hadden om het beste in onze leerlingen naar boven te halen in het licht van deze kernwaarden.” Met de aanschaf van iPads, iMacs en straks ook Apple Pencils is de Julianaschool onderscheidend in het primair onderwijs. “Mijn doel is om digitale leermiddelen maximaal in te zetten om de kwaliteit van het onderwijs, maar ook het plezier te vergroten. Eigenlijk doen we dat in Nederland nog veel te weinig, vooral omdat veel basisscholen zich te weinig bewust zijn van de mogelijkheden die digitale leermiddelen, en Apple-producten in het bijzonder, bieden. Het geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om het standaardprogramma enorm te verrijken.”

Duurzaamheid en ongekende mogelijkheden

De transitie naar Apple was een heel bewuste keuze van Karin. “Apple straalt kwaliteit en klasse uit, dat pas bij ons. Het embleem van onze school is een schild, dat symboliseert de Julianaschool. Het schild is een symbool dat hier in de regio vaker wordt gebruikt, door bijvoorbeeld sportclubs. Het staat voor kwaliteit en trots. En dat is wat Apple ons biedt: een waardevolle toevoeging aan de kwaliteit van ons onderwijs.” Daarnaast sprak de duurzaamheid van de Apple-producten aan. “De devices gaan langer mee, en behouden hun waarde.” En tot slot is Karin lovend over de mogelijkheden: “Zelfs al die mogelijkheden waar leerkrachten nog helemaal niet van op de hoogte zijn, want ik denk echt dat er met Apple zoveel meer mogelijk is dan we ons nu in het Nederlandse onderwijs realiseren.” Ze wijst op het versneld invoeren van digitaal onderwijs gedurende de coronacrisis, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheden voor kinderen met dyslexie of een motorische of visuele beperking. “De ingebouwde spraakfunctie van Apple-producten is ontzettend goed. Door dit toe te passen in je lessen, kun je extra waarde creëren in de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle kinderen.”

Digitale leermiddelen vergroten de kwaliteit van onderwijs en het plezier erin’

Innovatieve basisschool

Op de Julianaschool werken zo’n 38 mensen, waarvan 30 docenten. Zij geven les aan 17 groepen. Voor de bovenbouw schaftte de school iPads aan, zo’n 200 in totaal. De leerkrachten hebben allemaal een iPad Pro tot hun beschikking en ieder leslokaal werd uitgerust met Apple TV en een iMac. “Ik wil als innovatieve basisschool een voorloper zijn op dit gebied. We zijn na de uitrol gestart met de Amac Quick Scan om het vaardigheidsniveau van leerkrachten in beeld te brengen en te bepalen hoe we ze kunnen trainen om het maximale uit de apparatuur te halen. Uiteindelijk wil ik papierloos gaan werken op school.” De groepen 3 maken gebruik van de OSMO Genius Kit, een unieke educatieve game-accessoire waarmee de iPad voorzien wordt van eindeloze mogelijkheden voor fysiek speelplezier. Osmo maakt gebruik van reflectieve kunstmatige intelligentie, een geavanceerde technologie die de kloof tussen de 'echte' en de digitale wereld dicht.

Ik wil voorloper zijn op digitaal gebied en de kwaliteit en plezier van het onderwijs vergroten

Trainingen

Na de Quick Scan zijn de leerkrachten getraind door Amac. Deze instaptraining leerde de docenten hoe de apparatuur werkt en hoe ze de basisfuncties kunnen gebruiken. “Degenen die echt nog nooit met digitale leermiddelen hadden gewerkt, hebben een één-op-één-cursus gekregen, want ik wil dat iedereen het gebruikt hier op school. Als je het niet weet, ga je het leren. Volgend schooljaar wil ik een vervolgcursus waarmee we de diepte in gaan en wat meer maatwerk kunnen bieden. Dus hoe je het gebruik van de iMac optimaliseert, maar ook hoe je de iPads van leerlingen kunt bedienen, hoe je direct een les naar het bord kunt streamen en instructie geeft met de Apple Pencil.”

Ondersteuning van visie

Docenten, leerlingen en ouders zijn laaiend enthousiast over het gebruik van de Apple-producten op de Julianaschool. Niet alleen over het feit dat de school digitaliseert, maar ook over de mogelijkheden die worden geboden om het eigen te maken. “Zeker leerkrachten waarderen de combinatie van investering in producten en de mogelijkheid om ermee te leren werken.” Toch zijn de devices geen op zich staand middel, vindt Karin. “Het moet een aanvulling en ondersteuning zijn om de visie van je school te kunnen realiseren.” Hoe de toekomst zich ontvouwt, daar kan Karin niets over zeggen. “Voor de coronacrisis had ik gezegd dat we alle klassen uit moeten rusten met een device, maar we hebben nu gezien dat de toekomst heel ongewis kan zijn. Ik denk dat het mooi is dat we ons als basisschool in korte tijd nieuwe vaardigheden eigen hebben gemaakt en onderwijs op afstand hebben kunnen verzorgen. Dat heeft ons geleerd dat er niet altijd een fysiek leslokaal nodig is om te kunnen leren. Mijn doel is om na de zomervakantie verdere stappen te zetten in het optimaal inzetten van digitale leermiddelen, het denken in kansen en mogelijkheden en het ontwikkelen van vaardigheden. Niet alleen op het gebied van Apple-producten, maar bijvoorbeeld ook met roboticamaterialen.”

Ontdek meer