Apple en Amac Pro helpen iO-werknemers te ondersteunen in hun werk Apple en Amac Pro helpen iO-werknemers te ondersteunen in hun werk

Van sprakeloosheid naar sprekende teksten

Ik zag op mijn socialmediakanalen wel eens filmpjes voorbij komen van Engelstalige gebruikers met specifieke lichamelijke beperkingen. Dus ik wist al wel wat er allemaal met de producten van Apple mogelijk is, voor iemand met een beperking. Maar die filmpjes kwamen dus bijna nooit uit Nederland, dus die mogelijkheden leken voor mij altijd ver weg. Hierdoor dacht ik er niet over nadacht wat dit voor mij zou kunnen opleveren. Het leek allemaal een beetje ongrijpbaar. Maar nu zag ik het een medewerker van Apple doen, direct voor mijn neus. Ik ben sprakeloos!

Vorig jaar zomer was er op het hoofdkantoor van Amac een bijeenkomst over toegankelijkheid in het bedrijfsleven. Als aanloop naar de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn die op 28 juni 2025 in werking gaat. Tijdens die bijeenkomst ontmoette ik een medewerker van Apple. Hij gaf een demonstratie van wat er op iPhone en MacBook allemaal mogelijk is voor mensen met een beperking. En daar ging een wereld voor mij open.

Ik realiseerde me dat als ik het niet wist, er vast meer mensen met een beperking zijn waarbij dit het geval is. Deze gedachte deelde ik met de medewerkers van Amac en het idee van dit blog werd geboren.

Mijn huidige MacBook Air kijkt vanaf de bankleuning toe   

Ik zit in een call in mijn werkkamer als de deur zachtjes opengaat. Het hoofd van mijn man komt om de hoek die zachtjes fluistert;’ De post heeft mooie pakketjes gebracht’. Met een glimlach wordt de deur weer gesloten. Even later sluit ik mijn iPad en rij ik in gedachten de woonkamer in. Op de tafel staan verschillende dozen te wachten om geopend te worden.

Wij leasen de producten binnen onze organisatie bij Amac Pro, waardoor we om de twee jaar kunnen wisselen. De nieuwe Apple-producten liggen nu op tafel uitgestald. Een nieuwe iMac waarmee mijn man zijn unieke meubels kan ontwerpen. Voor ons beiden een iPhone 15 Pro en 9e generatie iPad. En voor mijzelf nog een Apple Watch. ‘Wow, het blijft indrukwekkend’, bedenk ik mij.  

Grip op de zaak hebben   

Met de dunne telefoons van de laatste jaren heb ik altijd al een uitdaging om deze vast te houden en tegelijkertijd te bedienen. Ik heb daarom al jaren een specifieke cover om mijn iPhone, die goed voor mij werkt. Aan de achterkant kun je pasjes stoppen, waardoor de omvang breder wordt en ik de telefoon goed kan vasthouden. Ik ontdek dat mijn huidige cover niet op mijn nieuwe iPhone 15 Pro past en ik ga direct op zoek naar een soortgelijke variant. Na een avondje digitaal zoeken vind ik er een.

Enkele dagen later is het nieuwe hoesje binnen en ’s zaterdags na de lunch is het dan zover: we gaan de boel overzetten. Telefoons naast elkaar, even een kop koffie en het meeste is zo klaar. De banken-apps en de thermostaat-app vragen wat meer aandacht, maar dat is alles. Hetzelfde met mijn Apple Watch, die is heel gemakkelijk gekoppeld aan mijn iPhone.

Met de laatste iOS en macOS updates merk ik al dat de dicteerfunctie in de Nederlandse taal heel erg verbeterd is. Daar worden mijn mooie kromme, gespannen vingers heel blij van! 

Aan de slag!

Met de laatste iOS en macOS updates merk ik al dat de dicteerfunctie in de Nederlandse taal heel erg verbeterd is. Ik gebruik de spraakfunctie binnen Whatsapp heel veel. Nu zitten er ook minimale spelfouten in Notities, Berichten en Pages. Daar worden mijn mooie kromme, gespannen vingers heel blij van! Het betekent wel dat ik nu met dicteren en voor calls in mijn werkkamer zit. Wanneer ik teksten tikte zat ik in de huiskamer, maar tegen je beeldscherm praten in gezelschap geeft soms toch vreemde - doch humoristische - reacties.

Of het nu berichten zijn, een mail of langere stukken tekst; ik dicteer het allemaal. Toch ontdek ik iets waar ik op online platforms geen antwoord op vind. Als ik “nieuwe regel” of “nieuwe alinea” zeg, gebeurt er niets. In het Engels werkt het wel; “next line” en “next alinea”. Ik probeer enkele varianten, zonder succes. Vrienden komen tot dezelfde conclusie. Nu vind ik alleen op return drukken geen punt, maar het zou toch gewoon moeten werken? Ik besluit die medewerker van Apple eens te mailen.

Ik dicteer een kort en bondige mail naar hem en druk op verzenden. Ik wil mijn vingers nog wel wat laten doen. Ik herinner mij dat hij tijdens de bijeenkomst heel veel ongelezen mails had. Dus met enige verbazing zie ik een half uur later al het antwoord binnenkomen;

Hey Joy,

Dank voor het bericht. Dat is een bug (foutje) die ik ook had opgemerkt, werkte in iOS16 gewoon met “nieuwe regel”, maar werkt nu in iOS 17 niet. Wel in het Engels met “new line”. Ik ga het rapporteren. Als je in de gelegenheid bent moet je dit ook even doen. Hier is de link. Hoe meer meldingen hoe hoger de druk om het te fixen.

Vriendelijke groet!

Ik stuur het formulier direct in.
Voorlopig zal mijn linkerduim nog even op return moeten drukken.

 

Ontdek meer


Joy Moonen is anderswerkend lijf-expert én Apple-fan.

“De spanning op mijn spieren is hoger, dat heeft invloed op mijn motoriek waardoor ik mij verplaats in een elektrische rolstoel.”

Joy schrijft, adviseert bedrijven en ontwikkelt projecten. Voor Amac Pro schrijft ze over de toegankelijkheidsfuncties die in Apple-producten zitten en hoe deze te gebruiken zijn. In deze blogs deelt Joy haar ervaringen en vragen, van haar zelf en van andere gebruikers met een beperking.