Het gebruiksgemak van Apple-devices voor zowel leerlingen en docenten als het beheergemak voor de IT-afdeling was voor The British School in The Netherlands reden om met Amac Onderwijs in zee te gaan. “We werken al jarenlang naar grote tevredenheid samen.”
The British School in The Netherlands
The British School in The Netherlands
The British School in The Netherlands (BSN) is een van de meest succesvolle internationale scholen in Europa. Al meer dan 90 jaar zit de school in en rond Den Haag en heeft momenteel zo’n 2100 studenten met 80 nationaliteiten op vier locaties. Er werken rond de 550 medewerkers op de school die bestaat uit twee middelbare scholen en twee basisscholen. Michael Kop is Head of IT op de school en stuurt een team van 13 mensen aan die verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud van de volledige IT-omgeving van BSN.
Informeel professioneel
Al meer dan een decennium gebruikt BSN Apple-apparatuur in haar onderwijs. “Ik denk dat we zo’n dertien, veertien jaar geleden al iPads gebruikten als primair device voor zowel het basis- als het voortgezet onderwijs”, vertelt Kop. Sinds die tijd is The British School in The Netherlands ook al klant van Amac Onderwijs. “Dat contact is altijd heel prettig. Ze zijn professioneel, maar met een informele inslag en dat is een manier van zakendoen waar ik erg van houd.”
Intuïtief in gebruik
De voornaamste reden voor BSN om voor Apple te kiezen is het gemak dat de devices bieden. “Voor kinderen in het basisonderwijs is een iPad heel intuïtief, niet in de laatste plaats omdat ze er thuis vaak al bekend mee zijn.” Maar ook gemak op het gebied van beheer is een groot voordeel, vertelt Kop. “Apple-devices werken gewoon direct vanuit de doos. Zeker in combinatie met een enrollment-applicatie zoals Jamf heb je er ontzettend weinig beheer en onderhoud aan. Daardoor kun je eenvoudig met slechts één persoon per locatie heel veel devices onderhouden. Dat maakt Apple heel geschikt, zeker ook voor scholen met kleine IT-afdelingen.”
Apple-devices vergen weinig onderhoud en beheer; handig wanneer IT-professionals schaars zijn
Aantrekkelijke mogelijkheden via lease
In totaal beschikt de school over zo’n duizend iPads. Daarnaast heeft BSN iMacs voor de muzieklokalen en MacBooks voor de Creative Media-afdelingen op de vestigingen. Doordat de devices zo goed werken, gaan ze lang mee en staat de school niet vaak voor grote investeringen. “Voorheen vervingen we de devices als de iOS-versie niet meer ondersteund werd of een applicatie die we erop gebruiken tegen grenzen aanliep. Maar inmiddels maken we gebruik van de leaseconstructie via Apple Financial Lease en dat biedt meer aantrekkelijke mogelijkheden.”
Lagere maandkosten
The British School in The Netherlands bestelde afgelopen zomer 535 iPads inclusief hoezen via een vierjarig operational leasecontract, waarbij maandelijks voor het gebruik wordt betaald. Die maandelijkse kosten zijn lager dan bijvoorbeeld bij financial lease, omdat de apparatuur aan het einde van de looptijd weer wordt ingeleverd en de restwaarde dus niet hoeft te worden gefinancierd. “Op die manier beschikken we altijd over betaalbare, moderne technologie.” De operational lease biedt niet alleen helder inzicht in de (lagere) maandelijkse kosten, het biedt Kop en zijn team ook de mogelijkheid om vervangingsprojecten ruim van tevoren te plannen.
Met Apple Financial Lease betalen we alleen voor het gebruik van de devices en kunnen we aan het einde van de looptijd weer nieuwe apparatuur krijgen
Eenvoudig te beheren
Eerder dit jaar bestelde BSN al een batch van zo’n 125 nieuwe iPads, deze zomer dus 535 en de verwachting van Kop is dat er komend jaar nóg een batch nieuwe devices nodig is. In combinatie met de leasetermijn is de school dan voorlopig voorzien. “Apple werkt gewoon goed. Voor mijn team, maar ook voor de leerlingen. Neem onze muzieklokalen, daar staan 25 iMacs per lokaal. Of de MacBooks die we voor de Creative Media afdelingen op onze middelbare scholen gebruiken. Voor een IT-afdeling is het niet altijd eenvoudig om de juiste resources te vinden om al deze machines te ondersteunen. Met Apple heb je daar slechts één iemand voor nodig. Enerzijds omdat je weinig problemen hebt met de devices, anderzijds omdat het beheer en onderhoud eveneens heel intuïtief zijn.” En mocht er toch eens iets zijn, dan weet Kop dat hij bij Amac Onderwijs aan kan kloppen. “Dat contact is heel makkelijk en prettig. Ze reageren snel en komen met heldere antwoorden. Echt een prettige leverancier om mee samen te werken.”