Apple en Amac Pro helpen iO-werknemers te ondersteunen in hun werk Apple en Amac Pro helpen iO-werknemers te ondersteunen in hun werk

‘Met een iPad stomen we onze leerlingen klaar voor de toekomst’’

Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (CSW) vindt het belangrijk dat iedere leerling zijn of haar talenten kan ontwikkelen. De school koos een decennium geleden al voor digitalisering van het onderwijs om leerlingen klaar te stomen voor de toekomst. In samenwerking met Amac Onderwijs kunnen ouders via school voor hun kind met een mooie korting de benodigde iPad aanschaffen. “Met een iPad kunnen leerlingen eenvoudiger leren op hun eigen niveau, in hun eigen tempo en op de manier die voor hen het beste werkt”, zegt Jeroen Verheul, ICT-coördinator op de CSW.

Apple is stabiel

Er is veel aandacht voor individuele begeleiding binnen het onderwijs van CSW, dat uit vier vestigingen bestaat: Bestevaêr in Vlissingen, Toorop Talent College en Van de Perre in Middelburg en een internationale vestiging waarop vluchtelingen onderwijs krijgen. Op de scholengemeenschap lopen zo’n 2300 leerlingen rond in alle leerroutes, en 350 medewerkers, waarvan 230 docenten. De IT-afdeling bestaat uit drie personen. Mede daardoor was het belangrijk te kiezen voor een platform dat relatief eenvoudig te beheren is. “Apple biedt een stabielere omgeving dan Windows of Android. Het werkt altijd en wij kunnen met Jamf School eenvoudig alle devices beheren”, vertelt Verheul. “Docenten hebben via de app Klaslokaal goed inzicht in waar leerlingen mee bezig zijn en hoe het gaat. Dat maakt individuele begeleiding makkelijker.”

Het zelf aanschaffen en distribueren van iPads bleek bijzonder tijds- en arbeidsintensief, dus we zijn blij dat Amac Onderwijs ons op dat gebied ontzorgt

Digitale weg blijven volgen

De keuze voor iPads werd zo’n tien jaar geleden ingegeven door de wens om leerlingen klaar te stomen voor de toekomst. “Alles wordt in toenemende mate digitaal, dus dan kunnen we onze leerlingen maar beter leren omgaan met de mogelijkheden en toepassingen.” Bovendien scheelt het gezeul met een zware boekentas en biedt een iPad meer interactieve mogelijkheden dan onderwijs uit boeken. Om alle medewerkers op het digitale pad te blijven houden, zet CSW doorlopend in op training en cursussen. “Er is zoveel mogelijk met iPads in het onderwijs dat het prettig is om je kennis weer even te laten opfrissen. Bovendien brengt Apple steeds nieuwe features uit, die we natuurlijk ook zoveel mogelijk willen integreren in ons onderwijs. Daardoor blijven we zelf ook leren.”

Vooruitstrevend

Waar CSW in de beginfase via een leaseconstructie iPads aanschafte en ze zelf onder leerlingen verspreidde, is inmiddels in samenwerking met Amac Onderwijs een webshop gebouwd waar ouders met speciale onderwijskorting een iPad kunnen aanschaffen die ze vervolgens in de Amac-winkel in Middelburg kunnen ophalen. “Het zelf aanschaffen en distribueren bleek zo ontzettend veel werk dat we heel blij zijn dat Amac ons op deze manier ontzorgt.” CSW is sinds de start van de digitalisering van haar onderwijs klant bij Amac. “In 2012 was er nog niet zo veel keuze in leveranciers en Amac was heel vooruitstrevend in hun aanbod, maar ook in advies en begeleiding. Dat is eigenlijk nooit veranderd. We zijn ontzettend tevreden met Amac Onderwijs als partner, vandaar dat we nooit naar andere leveranciers hebben gekeken.” 

Door leerlingen hun nieuwe iPad in de winkel te laten ophalen, maken ze meteen kennis met de lokale Amac-winkel waar ze voor service terechtkunnen

Korting, garantie en direct klaar voor gebruik

Naast de onderwijskorting die vanuit Apple en Amac wordt geboden aan ouders van leerlingen, stelt de scholengemeenschap zélf ook een bedrag aan korting beschikbaar uit de leermiddelenpot. “Daarmee willen we ervoor zorgen dat het device in onze webshop goedkoper is dan bij bijvoorbeeld een andere winkel. Ook voor ouders waarvoor de aanschaf financieel een uitdaging is, hebben we oplossingen, zoals bijvoorbeeld de Stichting Leergeld. We vragen ouders een iPad aan te schaffen wanneer ze voor hun kind voor onze school kiezen, maar we zijn er heel scherp op dat we ervoor zorgen dat iedereen bij ons onderwijs kan volgen.” Doordat ouders het device zélf aanschaffen via de webshop, hebben ze bovendien recht op de wettelijke consumentengarantie op het apparaat. “Daarnaast kunnen ze via Amac Onderwijs een verzekering afsluiten voor 36 maanden. Doen ouders dat en er gebeurt wat met het device, dan zorgen wij als school dat de leerling een leendevice krijgt.” Wat ook prettig is, is dat de Apple-producten die via de Amac Onderwijs Webshop gekocht worden direct gekoppeld zijn aan Apple School Manager en het MDM van de school. Dat scheelt Verheul en zijn team veel tijd.

Levering via lokale Amac-winkel

De onderbouw kan in de webshop alleen een iPad bestellen, voor de bovenbouw komt daar nog een extra keuze bij: een MacBook. “In principe hanteren we voor onze bovenbouwleerlingen het BYOD-principe, maar wanneer ze toe zijn aan een nieuw apparaat, dan kunnen ze dus met de eerdergenoemde korting in onze webshop een nieuw Apple-device aanschaffen.” De gekochte devices worden via de Amac-winkel in Middelburg geleverd. Dat scheelt verzendkosten en mogelijk verloren pakketten, maar ook veel gedoe in de school zelf. “Dat geschuif met dozen en uitdelen van iPads was enorm tijdrovend. In de winkel krijgen de leerlingen hun device uitgereikt, kunnen ze het alvast aanzetten en maken ze kennis met de plek waar ze voor service met hun iPad terechtkunnen. Het beheer en de ondersteuning van het apparaat doen we hier op school.” 

Amac Onderwijs ontzorgt mij, zodat ik me kan richten op andere werkzaamheden

Goede band en vertrouwen

Verheul is ontzettend te spreken over de relatie met Amac Onderwijs. “Je kent vast wel van die accountmanagers waarbij je constant het gevoel hebt dat ze je wat willen verkopen. Dat heb ik bij de Amac-mensen nog nooit gehad. Ze bieden juist een stukje begeleiding en hulp. Onze accountmanager denkt proactief mee over hoe we bepaalde zaken beter kunnen benutten of inzetten. Ik krijg het gevoel dat ik rustig op hen kan leunen, omdat zij me ontzorgen, zodat ik me kan richten op andere zaken”, zegt de ICT-coördinator. “Al sinds het begin in 2012 is de band en het vertrouwen heel sterk geweest en ik hoop dat we nog lang partners blijven.”

Ontdek meer