Apple en Amac Pro helpen iO-werknemers te ondersteunen in hun werk Apple en Amac Pro helpen iO-werknemers te ondersteunen in hun werk

Medewerkers Telindus kunnen nu ook kiezen voor MacBook

Telindus streeft ernaar een Great Place to Work te zijn. Onderdeel daarvan is dat het bedrijf zijn medewerkers de beste werkomgeving wil bieden om optimaal te kunnen presteren. Daarin past dat werknemers zelf kunnen kiezen met welk zakelijke device ze willen werken. Met hulp van Amac Pro doet het bedrijf momenteel een grootschalige pilot om zo bij de volgende vervangingsronde zijn werknemers ook Apple-devices te kunnen aanbieden.

Telindus

telindus.nl

Telindus

telindus.nl

Özgür Aksoy is Internal ICT Engineer bij Telindus Nederland en werkt inmiddels al zo’n vijftien jaar bij het bedrijf. “Sinds een jaar of acht bieden we CYOD (Choose Your Own Device) aan voor onze medewerkers om hen zo in staat te stellen optimaal te presteren. Iedereen heeft vaak een voorkeur en door daarin te voorzien, ondersteunen we onze mensen. In eerste instantie ging dat alleen om telefoons, maar we willen dat, mede door toenemende vraag vanuit collega’s, uitbreiden naar laptops. Daarom hebben we een grote pilot opgesteld en een aantal MacBooks besteld die nu worden uitgetest.” Aksoy vindt het belangrijk dat gebruikers tijdig kunnen beoordelen of hun werkzaamheden, of die nu intern zijn, onderweg of bij een klant, naar behoren kunnen worden uitgevoerd op de Apple-devices. “Sommige klanten of leveranciers beschikken over bepaalde tooling die niet altijd op macOS werkt. We willen voorkomen dat collega’s daar pas achter komen als ze het nodig hebben. Vandaar dat we met deze pilot alle mogelijke scenario’s proberen af te stemmen.”

Iedereen heeft vaak een voorkeur en door daarin te voorzien, ondersteunen we onze mensen

Standaarddevice upgraden 

Er zijn binnen het bedrijf twee groepen gebruikers geïdentificeerd waarvoor een standaard Apple-device beschikbaar wordt gesteld. “Net als bij de telefoons hebben we vanuit het bedrijf vastgesteld welke specificaties minimaal benodigd zijn om je werk goed te kunnen doen. Dat is het standaard device dat een medewerker kan krijgen. Wil een werknemer liever een luxere uitvoering, dan is dat mogelijk met een eigen bijdrage”, vertelt Aksoy. Voor de telefoons geldt dat zo’n 70 procent van de medewerkers kiest voor een uitgebreider toestel dan de door Telindus als standaard gestelde iPhone. 

“Voor de laptops hebben we als standaard gekozen voor een MacBook Air 13-inch voor alle werknemers die veel onderweg zijn en een handzaam, licht en snel device nodig hebben. De medewerkers die meer rekenkracht en werkgeheugen nodig hebben, zoals bijvoorbeeld onze engineers, kunnen standaard kiezen voor de MacBook Pro 14-inch.” Medewerkers die een luxere of zwaardere uitvoering willen, kunnen die krijgen met bijbetaling van een eigen bijdrage. “Maar met de komst van de nieuwe M3-processoren in de MacBook Pro, is die machine echt wel een bakbeest qua vermogen. Of mensen dan alsnog voor een zwaardere machine gaan kiezen, moeten we nog zien.”

Eenvoudiger beheer en onderhoud

Als fervent Apple-liefhebber en -gebruiker, is Aksoy verheugd over de uitbreiding van de keuzemogelijkheid voor laptops binnen het bedrijf. Samen met twee collega’s bestiert hij de ICT-afdeling en is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de apparatuur. “macOS is heel gebruiksvriendelijk in onderhoud. Hoewel mijn collega’s hun kennis van dit besturingssysteem nog wat moeten bijspijkeren, verwacht ik dat we de devices snel en met weinig effort kunnen onderhouden. De ervaring leert gewoon dat onderhoud en beheer aan Apple-machines eenvoudig en gebruiksvriendelijk is.” Telindus gebruikt Microsoft Intune als mobile device managementsysteem, waar de nieuwe Apple-devices aan worden toegevoegd. “We werken vrijwel volledig in de cloud met SaaS-oplossingen, bijvoorbeeld Microsoft 365, Salesforce, ServiceNow en Afas Online. Het maakt natuurlijk dan niet meer uit vanaf welk platform je die diensten benadert.”

Naadloze integratie tussen devices 

Nadat het bedrijf een tijdlang louter iPhones aanbood aan medewerkers (“Die bleven eigenlijk altijd werken, terwijl we met andere merken meer problemen ondervonden”), is het sinds kort ook mogelijk om weer voor een ander merk telefoon te kiezen binnen Telindus. Aksoy: “Toch zie ik dat slechts 10 procent van de mensen dat doet. De rest blijft trouw aan Apple. Ook omdat veel mensen dat van huis uit gewend zijn.” Daarom is het prettig dat werknemers straks ook kunnen kiezen voor een MacBook. “Dat biedt een naadloze integratie tussen alle devices. We zien dat veel werknemers al een iPhone hebben en vaak ook een Apple Watch. Ze kennen het besturingssysteem gewoon al heel goed. Het gebruiksgemak van Apple is voor werknemers heel hoog. Daarbij kunnen ze straks naadloos overschakelen van device en, niet geheel onbelangrijk, hoor ik ook van collega’s: Apple ziet er gewoon fancy uit. Het oog wil immers ook wat.”

De ervaring leert gewoon dat onderhoud en beheer aan Apple-machines eenvoudig en gebruiksvriendelijk is

Verlengde garantie

Telindus heeft voor zijn Apple-devices ook gekozen voor Amac Pro Safe, een uitbreiding op de standaard garantietermijn voor een zakelijke aanschaf. “Ons motto is dat onze werknemers zo kort mogelijk zonder device mogen zitten. Dat betekent dat we de garantie willen dat defecten aan een device zo snel mogelijk worden verholpen.” Defecten aan een apparaat die niet veroorzaakt zijn door de gebruiker worden met de Pro Safe-dienst voor een vooraf afgesproken termijn opgelost door Amac Pro of Apple. “We kopen de apparaten voor vijf jaar. We hebben voor die termijn gekozen, omdat aantoonbaar is vastgesteld dat de devices probleemloos zo lang mee kunnen. Maar dan willen we in die periode wel gedekt zijn voor alle mogelijke defecten die niet door een gebruiker zijn veroorzaakt.”

Eerlijke, transparante en meedenkende partner

Aksoy is zeer tevreden over de relatie met Amac Pro, die inmiddels zo’n vier tot vijf jaar bestaat. “In het begin hebben we zelf onze iPhones besteld en wanneer er iets was, moesten we dat zelf zien op te lossen. Dat bleek uiteindelijk toch wel erg veel tijd en energie te kosten”, vertelt hij. Telindus maakt deel uit van de lokale business club die erop is gericht elkaar te ondersteunen. Dus werd er binnen die club gekeken naar een mogelijke partner. “Amac Pro bleek in de buurt te zitten, sterker nog, als ik uit het raam kijk, kan ik naar ze zwaaien”, glimlacht Aksoy. “Een lokale partner zorgt ervoor dat je eenvoudig en snel kunt schakelen. Even bij elkaar op de koffie kunt als dat nodig is en sneller dingen bespreekt.” Hij heeft nooit spijt gehad van de keuze voor Amac. “Hun dienstverlening is echt perfect. Ze schakelen snel, afspraken zijn helder en ze zijn bijzonder transparant. Dat laatste is voor mij heel belangrijk. Geen enkele van mijn accountmanagers bij Amac heeft tot nu toe een ‘laten-we-ze-het duurste-verkopen’-mentaliteit. Sterker nog, ze wijzen me er vaak op dat zaken voordeliger kunnen. Die eerlijkheid en dat meedenken waardeer ik echt enorm.”

Over Telindus

Telindus, onderdeel van Proximus Groep, is dé autonome specialist in slimme en veilige IT-platformen. Het bedrijf begrijpt de digitale transformatie en zet deze kennis om in een platform dat de business van klanten versnelt, versterkt en laat groeien. Met inmiddels 250 mensen werkt Telindus al ruim 35 jaar met de beste leveranciers en nieuwste technologieën. Bovendien investeert het bedrijf continu in innovatie.

 

Ontdek meer